dinsdag 4 januari 2011

Een nieuwe 'fiets' voor op de fietssnelweg....

Artikel: Fietsflitsen van huis naar het werk

Bij de Fietsersbond, betrokken bij de uitvoering van het snelwegenproject  ('Fietsvrij'), heerst optimisme over de effecten van de aanleg van de superfietspaden. 'Uit metingen is gebleken dat het fietsgebruik op sommige routes verdubbelt', zegt Fietsersbond-directeur Hugo van der Steenhoven. 'We verwachten het grootste effect en de meeste drukte op de routes Rotterdam-Den Haag en Zaandam-Amsterdam. Na aanpassingen op de trajecten Utrecht-Breukelen en Rotterdam-Delft is het fietsverkeer daar al sterk toegenomen.'

Dit staat te lezen in een artikel in de Volkskrant van woensdag 8 december j.l. waarin Fietsersbond directeur Hugo van der Steenhoven wordt geïnterviewd over aanleg van fietssnelwegen in het kader van Fiets Filevrij. 

Niet alleen het gebruik nam toe, ook de fietssnelheid steeg. Van der Steenhoven: 'Bij de opening van de route naar Utrecht heb ik zelf langs het Amsterdam-Rijnkanaal gefietst. Op de elektrische fiets waren we tien minuten eerder op de plaats van bestemming dan de auto's die over de snelweg A2 reden.'

De Fietsersbond heeft meer ambities dan blijkt uit de ontwerpen voor de nieuwe routes. De directeur spreekt vooralsnog liever over snelle fietsroutes. 'Het niveau van een fietssnelweg halen we nog niet overal. Het stuk dat wordt aangelegd tussen Arnhem en Nijmegen, met hele nieuwe stukken weg en een tunnel onder de autosnelweg A15 door, komt in de buurt. Ook het stuk tussen Rotterdam en Den Haag, de Hofpleinlijn, die nu wordt aangelegd heeft die potentie. Die komt te liggen tussen twee steden en gaat dwars door een gebied waar veel mensen gaan wonen. De fietsroute kan daar een revolutie ontketenen in fietsgebruik.'

De echte fietssnelweg heeft wat hem betreft extra voorzieningen, zoals een mobiele fietsenmaker die snel ingrijpt bij een lekke band of technische problemen. 'We zijn bezig met een project om het fietspad tussen Arnhem en Nijmegen te verbeteren. Bedrijven en studenten strijden om een miljoen euro voor het beste idee om de route aantrekkelijker te maken voor de fietser.'

Op een fietssnelweg gaat het niet alleen om de snelste route, denkt Van der Steenhoven. 'Mensen zijn bereid om langer te fietsen om een stuk snelweg te mijden. Voor een moo i landschap willen ze wel iets omfietsen. Wat ook telt is de aankomst op het werk. Daa r is een goede fietsenstalling van belang, een oplaadpunt voor de batterij van een elektrische fiets en een douche om op te frissen.'

Download hier het complete artikel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten